کشیدن دندان
  • دیدگاه ها: 6
  • مطالب

مراقبت های بعد از جراحی یا کشیدن دندان – دندانپزشکی دکتر مهدی معظمی

بعد از جراحی یا کشیدن دندان یک گاز مرطوب به مدت حداقل نیم ساعت روی محل دندان خارج شده قرار داده شود.

گاز بر روی دندان
چای کیسه ای بر روی دندان

نشت خون تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان طبیعی است؛ اما اگر خونریزی بیش از حد باشد، باید یک گاز مرطوب را به مدت یک ساعت روی محل فشار داد و یا به مدت 30 دقیقه یک عدد چای کیسه‌ای روی محل فشار داد.

استفاده از سیگار و نیکوتین باید محدود شود و برای نوشیدن نباید از نِی استفاده شود.

سیگار کشیدن ممنوع
نوافن

برای تسکین درد بعد از جراحی یا کشیدن دندان، از داروهای مسکن مثل نوافن (Novafen) باید استفاده شود که به شکل موثری درد را کاهش می دهد.

بهتر است بعد از کشیدن دندان برای کاهش نشت خون و همچنین بهبود سریعتر محل دندان خارج شده، بیمار بستنی مصرف کند.

بستنی
کیسه یخ دندان

برای کاهش تورم و درد ، روز اول کیسه یخ به مدت 20 دقیقه روی محل قرار داده شود و سپس 20 دقیقه استفاده نشود و به همین ترتیب چندین بار استفاده شود. روز دوم از سرما یا گرما استفاده نشود. در روز سوم حوله گرم روی محل قرار داده شود تا در نهایت به بهبود تورم کمک کند.

اوج درد در 12 ساعت بعد از کشیدن است و بعد از آن فروکش می کند. به ندرت پیش می‌آید که درد بیشتر از 2 روز ادامه پیدا کند.

دندان درد

تورم دندان

تا 3 یا 4 روز بعد از جراحی یا کشیدن دندان، ممکن است تورم در محل به حداکثر برسد و بعد از روز چهارم کاهش یافته و در پایان هفته اول برطرف می‌گردد. تورم در صبح ها بیشتر از عصرها است. گذاشتن بالش نرم و مناسب زیر سر هنگام خوابیدن، تورم را کاهش می دهد. افزایش تورم از روز سوم به بعد ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

تا 12 ساعت نباید تف کرد.

تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان، فعالیت جسمانی شدید باید محدود شود؛ چرا که احتمال خونریزی از لثه افزایش پیدا می کند.

تا 24 ساعت بعد از جراحی یا کشیدن دندان بیمار از رژیم غذایی سبک و نرم و مایعات استفاده کند.

روز بعد از جراحی یا کشیدن دندان، بیمار دهان خود را با آب نمک ولرم شستشو دهد.

بیمار در همان روز جراحی یا کشیدن دندان، می‌تواند دندان‌هایی که با محل دندان خارج شده فاصله دارند را مسواک بزند.

در صورت کاهش توان باز کردن دهان بعد از جراحی یا کشیدن دندان، با پزشک معالج تماس گرفته شود.

اغلب اوقات 2 الی 4 روز بعد از جراحی یا کشیدن دندان، ناحیه مربوطه کبود شده و حالت خون مردگی پیدا می کند که جای نگرانی نیست و طی 7 الی 10 روز برطرف شده و کبودی از بین می رود.

اگر روز اول بعد از کشیدن دندان یا جراحی (به خصوص دندان های فک پایین) درد تسکین پیدا کرد ولی بعد از روز سوم یا چهارم درد شروع و تشدید شد و ادامه یافت ودارای علائمی مانند تورم، تب، قرمزی و همچنین بو و مزه بد دهان مشاهده شد، سریعاً با دندانپزشک معالج تماس گرفته شود.

دندانپزشک خوب سنندج

• متین, 1400/10/24 @ 01:21 پاسخ

خیلی خوب بود. ممنون از دکتر مهدی معظمی عزیز که توضیحات کامل رو قرار دادند.

• دکتر مهدی معظمی, 1402/01/20 @ 18:07 پاسخ

سلام و احترام
      خواهش می کنم. شما لطف دارید. وظیفه است 🌷

• ناشناس, 1401/12/25 @ 21:42 پاسخ